Lars & Sven zaprl večino lokalov: “Ohranili bomo eno lokacijo”

Znani ponudnik ulične prehrane Lars & Sven je zaprl lokale v Ljubljani in Kopru. "Prodaja pada, stroški pa so previsoki, da bi bilo poslovanje vzdržno," pravi ustanovitelj Primož Novak in napoveduje, da bodo ohranili le osrednjo lokacijo na Rudniku.
Po dveh letih slabšega poslovanja je podjetje Hipster, ki upravlja štiri lokale z ulično prehrano Lars & Sven, v zadnjih dneh zaprlo vse lokale.
Okoli njihovega lokala pred Leclercem na Rudniku v Ljubljani, ki tam stoji že desetletje, je napet varnostni trak. Pred lokalom pa stoji napis “Prenavljamo za vas”.
“Lokal bomo ponovno odprli sredi novembra,” sta nam dejala ustanovitelj podjetja Primož Novak ter direktorica in večinska lastnica podjetja Hipster Maja Novak.
Manjša prodaja in izguba
Druge lokacije pa so – ali bodo – zaprli trajno.
Že lani je podjetje zaprlo lokala v trgovskem centru Aleja v ljubljanski Šiški ter v centru mesta. V septembru letos so nato zaprli še lokale v koprskem centru Planet Koper in pred Mercatorjem v ljubljanski Šiški ter nedavno – kot že omenjeno – svojo osrednjo lokacijo na Rudniku. Konec oktobra sledi zaprtje lokacije Cityparku v ljubljanskem BTC.
Lani so imeli zaradi zaprtja dveh poslovalnic občutno manjši promet. Podjetje Hipster je v 2023 kot v 2024 beležilo upad prihodkov (ti so se lani glede na 2022 skorajda prepolovili na 2,3 milijona evrov) ter skupno 700 tisoč evrov čiste izgube.
Bilančna izguba je bila po pojasnilih direktorice Maje Novak sicer v veliki meri posledica zaprtja lokacije v Zagrebu. “To lokacijo smo odprli z namenom širitve na hrvaški trg v decembru 2019, a smo jo morali po treh mesecih zapreti zaradi epidemije. Kasneje je stavbo prizadel še potres. Posledično smo morali odpisati visoko naložbo v tujini,” je Maja Novak povedala za Forbes Slovenija.
Strošek mesa, najemnine, plače
Sicer pa sogovornika kot razlog za zaprtje navajata nevzdržne poslovne razmere.
“Stroški so postali previsoki. Cena mesa se je v zadnjih petih letih podvojila, najemnine v trgovskih centrih močno zvišale, prav tako strošek dela, poleg tega delovne sile primanjkuje,” je v pogovoru za Forbes Slovenija razloge za rdeče številke naštel Novak.
Na drugi strani je podjetje postalo cenovno nekonkurenčno, konkurenca pa se po oceni sogovornika stopnjuje. “Recimo na Rudniku se je v naši bližini odprl McDonald’s, s katerim ne moremo tekmovati glede cen. Veliko družin, ki so bile naš primarni segment, zdaj raje zavije tja,” je pojasnil. V centru Planet Koper na njihovo lokacijo predvidoma prihaja Burger King.
Novak je omenil tudi spremenjene potrošniške navade. Veliko ljudi naroča prek Wolta, ta pa odtegne 25-odstotno provizijo, kar pomeni, da gostincu pri prodaji izdelkov prek omenjene aplikacije ostane manj, razlaga.
Gostinec občuti tudi učinek dela od doma, kar je na nekaterih lokacijah vplivalo na manjši promet v času malice, pa tudi splošno zategovanje denarnic s strani slovenskih potrošnikov. “Nekdo, ki je včasih naročil burger, krompirček in pijačo, danes pride na burger.”
Direktorica Maja Novak pa izpostavlja tudi že leta nazaj uveljavljeni zakon, ki omejuje delo trgovskih centrov ob nedeljah. Lars & Sven pa je imel prav ob nedeljah najboljši promet. “Po uveljavitvi zakona smo ob nedeljah ostali zaprti, najemnine pa se zaradi tega novega dejstva žal niso prilagodile,” pravi.
Konkurent ohranil prodajo
Primož Novak meni, da je to, kar se dogaja njim, trenutno stanje, ki se dogaja v slovenskem gostinstvu. A pogled v bilanco njihovega konkurenta Hood burgerja kaže, da to podjetje vseeno raste in posluje z dobičkom. Lani je imelo 4,2 milijona evrov prodaje – ta se je zadnja štiri leta povečevala – in 86 tisoč evrov dobička iz poslovanja.
Po oceni Novaka ima Hood burger cenovno manj občutljive kupce, ki lažje dajo “evro ali dva več”.
Manjši in na eni lokaciji
Da bi splezali nazaj na zeleno vejo dobičkonosnosti, se Lars & Sven zdaj krči nazaj na eno lokacijo. “Če imaš več lokacij, to v ozadju prinese veliko dela z logistiko, skladišči in drugo. Če imaš le eno, lahko vse delaš in-house,” nam je dejal Novak.
Število zaposlenih so že skrčili. Kot pravi Novak, so v zlatih časih pred epidemijo koronavirusa skupno sodelovali z okoli 40 ljudmi – pri tem je upošteval redno zaposlene, espeje, študente –, danes je v ekipi še devet ljudi.
“Naša naloga je, da poiščemo nov segment kupcev. Svet se ne bo prilagodil, ampak se bomo morali mi,” sklene sogovornik.
Še naprej bo deloval tudi “food truck”, ki vsako leto med marcem in oktobrom potuje po Sloveniji.